Balte levněji
o obalech bez obalu

optimalizujte svoje náklady na balení

Snižujte náklady! Ale s rozumem…

Snižujte náklady! Ale s rozumem…

Každá racionálně hospodařící firma by měla neustále hledat cesty, jak snížit náklady. A tak to má být, protože tak je to správné. Ale i hledání úspor by mělo být v mezích zdravého rozumu a na základě úplných relevantních informací a podkladů. A to je mnohdy kámen úrazu. V poslední době se totiž stále častěji objevují téměř zázračné nabídky na optimalizace a úspory nákladů. Tyto nabídky předkládají poradenské firmy, které jsou „experty na cokoli“, a slibují tak snížení nákladů na energie, stroje, IT, ochranné pomůcky a mnoho dalšího, obalové materiály nevyjímaje. Dříve než na takovou nabídku kývnete, pořádně se zamyslete…

Zmiňované firmy často totiž nabízejí úspory „zdarma“, respektive pouze za procento z celkového objemu ušetřených peněz. Pokud jejich zákazník na nabídku přistoupí, začnou „optimalizátoři“ vše převádět do „jasné řeči čísel“ a hledat „úspory“. V praxi to spočívá ve vyčíslení jasných nákladů na danou oblast a oslovení mnoha potenciálních dodavatelů. Z jejich nabídek vyberou pak tu „nejlepší“. Cesta je to určitě správná, ale ukrývá mnohá rizika a ne vždy je dosaženo vytýčeného cíle, což dokládá níže uvedený příklad z praxe.

Kouzelníci s čísly

Jedna východočeská společnost vlastněná zahraniční „matkou“ dostala v roce 2013 za úkol snížit náklady na energie. Firma tedy s pomocí poradenské firmy optimalizovala a reálně ušetřila cca 12 % nákladů na veškeré energie.  Akce měla tak velký úspěch, že se ředitel společnosti nechal umluvit také pro optimalizaci v rámci obalových materiálů. „Optimalizátoři“ zastoupili nákupní oddělení a začali poptávat obalové materiály ovšem bez znalostí daného oboru.

A dařilo se jim velice. Nalezli dodavatele na krabici z vlnité lepenky za 8,- Kč za kus (místo dosavadních 12,75 Kč), na antistatickou bublinkovou fólii za 228,- Kč za roli (oproti stávajícím 510 Kč) a na dalších 30 položek jako lepicí pásky, stretch fólie apod. Výsledkem byla vyčíslená roční úspora cca 520 000,- Kč (mínus smluvní provize pro „poradce“ za dva měsíce práce ve výši 50 % z uspořených nákladů) a vedení firmy bylo nadšené. Bohužel ale obalové materiály nejsou tak jednoduché a snadno vyčíslitelné jako například elektřina, a tak nadšení vystřídal děs.

Špatný obal

Na fakturách totiž vypadaly ceny za jednotlivé kusy, protože nové obaly opravdu stály o desítky procent méně, ale jejich použitelnost v praxi byla katastrofa. Nové levné kartony bohužel nevydržely požadované zatížení a musely se používat dva do sebe, aby vůbec vydržely, bublinková fólie měla antistatiku pouze na faktuře a místo jednoho prokladu se používaly 3 až 4 na sebe, aby se vytvořila alespoň jakási ochrana. Lepicí páska se kolem krabic omotávala v daleko větším množství, protože nelepila a velmi se trhala. Zmíněné společnosti trvalo více než půl roku, než chybu napravila, a dnes je hlavním kritériem při nákupu obalů jejich požadovaná kvalita a funkčnost a pak teprve cena.

Jak na optimalizace

Výše zmíněný případ bohužel není ojedinělý, v praxi se s podobnými situacemi setkávám pravidelně. A scénář je vždy podobný. Přestože poradenská firma tvrdí, že zná a poptá výrobce z celé ČR, vítězem je vždy úzká skupinka překupníků obalových materiálů. Samotný systém takovéto „optimalizace“ je luxusní podhoubí pro nekalé jednání. Porovnávané ceny nejsou transparentní, prostředník je sám vyhodnotí a konečný uživatel pak spláče nad výdělkem.

Jaké z toho plyne ponaučení? Optimalizujte s rozumem a především s odborníky na danou problematiku. Zapojte do hledání úspor lidi, ať již vlastní zaměstnance nebo externí spolupracovníky, kteří mají potřebné zkušenosti. K optimalizaci obalů mají určitě co říci pracovníci nákupu, skladů i výroby. Nebojte se také oslovit napřímo stávající nebo i potenciální dodavatele a sdělte jim Vaše požadavky a očekávání. Stávající nebo i potenciální dodavatel není nepřítel, a pokud opravdu chce být vaším obchodním partnerem, rád vám pomůže najít efektivní řešení po všech stránkách. A bez prostředníků.

 

Nalezení úspor přeje

MF

© BALTE LEVNĚJI 2014, všechna práva vyhrazena  |   Zásady používání cookies    Nastavení cookies    Zásady ochrany osobních údajů  |  vytvořil Kurzor, s.r.o.

Kurzor.net