Víte co chcete? Aneb jak zadat e-aukci.
„Máte vycházkové hole? Asi takhle dlouhé…“ Znalci Járy Cimrmana si jistě vzpomenou na úskalí telefonování z telefonních budek. Tato úsměvná scénka mi připomíná častý nedostatek při zadávání e-aukcí. Zákazník vyhlásí e-aukci na obaly a obalové materiály s takovým zadáním, ze kterého není vůbec jasné, co vlastně potřebuje. Vynechání klíčových parametrů jednotlivých obalů (ať záměrné nebo z neznalosti) velmi zvyšuje riziko, že e-aukce nenaplní svůj účel a bude odsouzena k nezdaru. Zadavatel si často myslí, že krabice je prostě krabice a lepicí pásky jsou přeci všechny stejné. Ale není to pravda. Přitom správné zadání je jedním z klíčových předpokladů pro úspěšnou realizaci e-aukce se všemi očekávanými benefity – úspora času, úspora nákladů, větší transparentnost apod.
Pojďme se podívat na konkrétní příklad špatně zadané e-aukce
Před časem jsem dostal zadání e-aukce, kde zákazník poptával několik položek obalů. Specifikace drtivé většiny položek však vykazovala značné nedostatky. Pár příkladů:
Položka č. 1
„5VL kartonová krabice klopová 500 x 400 x 250 mm. Bližší specifikace položky: D x Š x V. Uvedený rozměr je orientační. Do cenové nabídky uveďte Vámi nabízenou nejbližší rozměrovou alternativu.“
Pro většinu lidí je krabice prostě krabice a nejdůležitější parametr je prostě rozměr. Ve výše uvedeném zadání však chybí spousta informací o materiálu jako je kvalita 5VVL včetně velikosti vln a barvy. Také existuje mnoho druhů klopových krabic (druhy krabic dle katalogu FEFCO), které se liší svou konstrukcí.
Položka č. 2
„Lepicí páska transparentní. Bližší specifikace položky: - šíře 48 mm - návin cca 66 m“
Zde chybí zásadní parametr a to je druh lepidla. Může to být acryl, hotmel nebo solvent.
Položka č. 3
„Pěnová fólie (miralon). Bližší specifikace položky: síla 2 mm šíře návin cca 250 m“
Při síle 2 mm by role s návinem 250 m byla opravdu veliká a navíc chybí její šíře.
Důsledky špatného zadání e-aukce
Takové konkrétní (ne)zadání může vést k několika výsledkům, kdy všechny budou pro zákazníka špatné.
Málo nabídek
Mnoho dodavatelů si již dnes rozmýšlí, zda se e-aukcí vůbec zúčastnit. A pokud uvidí takovéto zadání, které jasně ukazuje na to, že zákazník neví, co chce, může je to od účasti na e-aukci odradit.
Ztráta času
Pokud budou osloveni dodavatelé odborníci, budou požadovat dodatečné informace o poptávaných produktech. To vede k nárůstu komunikace a tím ztráty času. Zákazník nakonec poptá to, co potřebuje, ale musí s každým z dodavatelů vést samostatnou komunikaci.
Nesrovnatelné nabídky
Dodavatelé pošlou nabídky na poptávané zboží. Každý však může nabídnout zboží jiné kvality a tím pádem nebude možné jejich nabídky porovnat. Například kvalita lepenky může navýšit cenu krabice o desítky procent. To stejné platí i pro kvalitu lepidla u lepicích pásek.
Špatné zboží
Pokud zákazník půjde pouze po ceně, může se stát, že nakonec nakoupí obaly, které mu budou spíše ke škodě než k užitku. Krabice z nedostatečně kvalitního materiálu se při stohování mohou zbortit, lepicí páska ztratí pod bodem mrazu svou lepivost a obří role pěnového polyetylenu se mu nevejdou do skladu.
Co tedy s tím?
Pokud víte přesně, co chcete a co potřebujete, dejte si se zadáním e-aukce záležet a veškeré poptávané zboží přesně definujte. Ušetříte čas a jednotlivé nabídky se Vám budou lépe srovnávat.
A pokud nevíte, který obal a obalový materiál je pro Vás nejlepší, tak se prostě zeptejte. Každý dobrý dodavatel obalových materiálů Vám rád poradí, který konkrétní je pro Váš případ vhodný a dostačující (nikoli ten nejlepší možný).
Nákup správných obalů Vám přeje
AP