Blog
Kategorie článků: Obaly z papíru
Království za krabici!
Toho, čeho jsme nyní svědky na trhu papírových obalů, nikdo nepamatuje. Odvětví prochází nejdivočejším obdobím za poslední desítky let. Ceny letí strmě vzhůru. Dodací termíny se prodlužují. Panuje všeobecná nervozita a to jak u zákazníků, tak i u výrobců a zpracovatelů. A vzhledem k tomu, že papír je nejpoužívanějším obalovým materiálem současnosti, pocítila tuto situaci většina firem. Co za tím vězí? A jak se v této situaci zachovat?
Balte levněji? Hlavně mějte do čeho!
V současnosti zažíváme dříve nepředstavitelné věci a jedinou jistotou je asi to, že jisté není vůbec nic. Obrovské změny a nejistota se týkají asi všech oblastí lidské činnosti, obalový průmysl nevyjímaje. Téměř všechny druhy obalů zdražují ruku v ruce s jejich nedostatkem. A důvodů, proč se trh s obaly za poslední půl rok tak prudce změnil, je mnohem víc než jen pandemie koronaviru. Pojďme se podívat na důvody změn a cenových výkyvů jednotlivých materiálů.
Vlnitá lepenka - čím těžší, tím lepší? Ne!
Stejně jako u ostatních obalových materiálů, vyskytuje se i u vícevrstvé vlnité lepenky řada mylných představ a mýtů. Jedním z nich je měření kvality lepenky na základě její plošné hmotnosti (gramáže). Tento „nepěkná věc“ je rozšířena především v Polsku ale své stoupence má také na Slovensku i u nás, což dokazuje nedávný případ. Zákazník, kterému dodáváme krabice, se na mě obrátil, jak to, že mu dodáváme jinou kvalitu, než je uvedená v nabídce. Po mé otázce, jak na to přišel, mi řekl, že ve spolupráci s jiným dodavatelem změřil plošnou hmotnost vlnité lepenky (dokonce každou vrstvu zvlášť) a podle výsledků „zjistil, že jej šidíme“. Náš zákazník, náš pán. Ale jsou případy, kdy je potřeba vysvětlit zákazníkovi, že nemá pravdu (ponechme stranou praktiky některých dodavatelů, kteří záměrně uvádějí zákazníky v omyl). Pojďme se tedy na kvalitu lepenky a její měření podívat blíže.
Kvalita vlnité lepenky v praxi
Kvalita vlnité lepenky je v praxi často skloňovaný pojem. Nejde o to, která lepenka je „dobrá“ a která „špatná“, ale o úroveň kvalitativních parametrů konkrétního materiálu a jeho vhodnost pro konkrétní aplikaci. Ideální je vždy najít ten správný druh obalu ze správného materiálu, který dostatečně ochrání balené produkty během skladování a přepravy, ale zbytečně nenavyšuje náklady. Bohužel pro většinu našich zákazníků je obal „nutné zlo“ a jejich vývoji a nákupu věnují jen minimum času. A tím často přicházejí o šanci snížit náklady.
Balení pro eshopy (1)
Internetové obchody a online nákupy jsou fenoménem posledních let. V roce 2016 působilo v České republice více jak 36 000 e-shopů, ve kterých Češi utratili téměř 100 miliard korun. Za těmito čísly se skrývají miliony zásilek směřujících od prodejců k zákazníkům. Drtivou většinu zásilek přepravují k zákazníkům smluvní dopravci a je tedy nutné je pořádně zabalit (a ochránit tak během přepravy před poškozením a nepovoleným otevřením). Jak na to?
12 |