Obaly
Co to je a jakou mají funkci
Obal je označován jako obalový prostředek nebo soubor prostředků zabezpečující ochranu výrobků před poškozením, zabraňující škodám, které by mohly výrobky způsobit, umožňující oběh výrobků a usnadňující jejich spotřebu. Naopak balení je činnost spočívající v přípravě výrobků pro oběh a spotřebu pomocí obalových prostředků a funkční spojení výrobku s obalovými prostředky.
Obaly jsou rozdělovány do tří hlavní skupin, přičemž každá skupina obalů plní specifické funkce.
- Spotřebitelský obal (primární obal)
- Manipulační obal (sekundární obal)
- Přepravní obal (terciální obal)
Samozřejmě ne každý produkt je balen do všech tří typů obalů. U některých produktů plní primární obal stoprocentně i funkci manipulačního obalu (např. pytel cementu nebo krmiva, sud piva atd.), některé produkty mají pouze přepravní obal (cihly, obráběcí stroje a technologické prvky a další) apod.
Spotřebitelský obal (primární obal)
Spotřebitelský obal bezprostředně obaluje daný výrobek, často usnadňuje spotřebu, obsahuje marketingové a legislativou vyžadované informace. Většinou se jedná o nejmenší distribuční nebo uživatelské množství. Spotřebitelský obal plní mnoho funkcí, jejichž intenzita se u jednotlivých produktů liší (podle charakteru výrobku).
Základní funkce spotřebitelského obalu:
- ochranná (chrání výrobek před poškozením, znečištěním apod.),
- manipulační (usnadňuje manipulaci s produktem),
- informační (poskytuje informace o výrobku a výrobci, EAN atd. především spotřebiteli),
- marketingová (prodejní – propaguje výrobek nebo značku, „obal prodává“).
Z výše uvedených funkcí spotřebitelského obalu vyplývají i nároky na něj. Požadavky na materiál/kombinaci materiálů, zpracování (např. potisk, povrchová úprava), velikost a tvar – to vše určuje výslednou cenu obalu. Producenti často, především z ohledem na marketingovou funkci spotřebitelského obalu, volí nákladnější řešení (větší obal, kvalitní potisk, nápadité zpracování).
Spotřebitelské obaly najdeme především u spotřebního zboží určeného pro B2C trhy (potraviny, drogistické zboží, hračky, elektronika apod.). U výrobků, které nejsou konečným produktem, ale pouze jeho součástí (např. komponenty pro elektrotechnický, strojírenský nebo automobilový průmysl), se spotřební obal často vůbec nevyskytuje (netýká se však produktů balených jako náhradní díly / aftermarket).
Manipulační obal (sekundární obal)
Tento obal chrání spotřebitelsky zabalený výrobek nebo skupiny výrobků a usnadňuje jejich manipulaci v rámci distribučního řetězce. Manipulační obal plní stejné funkce jako obal spotřebitelský avšak s rozdílnou intenzitou.
Funkce manipulačního obalu:
- manipulační - usnadňuje manipulaci s produktem a jeho skladování, usnadňuje automatizaci – v rámci montážních linek, usnadňuje umístění výrobku v rámci maloobchodu
- ochranná - chrání primární balení před poškozením apod.
- informační - poskytuje informace o výrobku a výrobci, EAN atd. – především pro jednotlivé články distribučního řetězce)
- marketingová (v některých případech)
Primární funkcí této skupiny obalů je usnadnění manipulace. Na konci distribučního řetězce jsou výrobky z manipulačního obalu vyjmuty (někdy je manipulační obal upraven do podoby prodejního displaye) a obal se stává odpadem a nebo je poslán zpět v rámci logistiky k dalšímu naplnění (často v rámci B2B trhů – např. automotive). Manipulační obal může mít podobu „krabice“ vyrobené z různých materiálu - nejčastěji z vlnité lepenky, dále pak z karton plastu, dřeva, či kovu. Dalším častým způsobem je také balení do teplem smrštitelné fólie.
U manipulačního obalu je často větší prostor pro racionalizaci a snížení nákladů na balení (nejen na samotný obal).
Přepravní obal
Přepravní obal tvoří samostatnou jednotku určenou pro přepravu.
Funkce přepravního obalu:
- přepravní – umožňuje a racionalizuje přepravu výrobku/výrobků
- ochranná - chrání výrobek během přepravy a skladování
- informační - poskytuje informace pro identifikaci v rámci logistiky
Základní funkcí přepravního obalu je zajistit zabaleným výrobkům co nejjednodušší a bezpečný tok v rámci logistického řetězce. Typickým představitelem přepravního balení je paleta v kombinaci s dalšími fixačními/ochrannými prvky (fólie, vázací pásky). Dalším častým způsobem je kartonová krabice v kombinaci s různými fixačními prvky (bublinková fólie, vzduchové polštářky, muchlaný papír, fixační tělíska apod.) – tento způsob balení je využíván především v zásilkovém obchodě (e-shopy).