Blog
Nemáte lidi? Pořiďte si stroje!
Nedostatek lidských zdrojů se stává společným jmenovatelem všech odvětví průmyslu. Mnoho firem jednak akutně hledá nové zaměstnance a jednak se snaží udržet ty stávající, aby jim neutekli „za lepším“. V řadě regionů je nezaměstnanost na nejnižší úrovni po roce 1990 a volné lidské zdroje prostě nejsou. A právě nedostatek lidí je často brzdou růstu firem, které by jinak mohly vyrobit a prodat více svých produktů. A přitom mnohdy stačí podívat se na problém trochu jinak a u jednotlivých pracovních činností a úkonů se ptát: „Musí to dělat člověk? Nejde to dělat jinak?“. Ano jde. Dokázal to již Henry Ford – řešením může být totiž automatizace. A u balení to platí samozřejmě také.
Balit levněji musí chtít celá firma!
Najít možné cesty, jak snížit náklady na balení, je jedna věc. Úspěšná aplikace těchto úsporných opatření je pak věc druhá. Velké množství firem bere balení a obaly jako nutné zlo. Je to pro ně oblast, které se často nevěnuje potřebná pozornost. Hlavně aby to „nějak“ fungovalo a zboží se dostalo neporušené tam, kam má. Pokud se však firma problematice balení a obalů začne věnovat, je možné pomocí optimalizací nalézt úspory i v řádech stovek tisíc korun ročně. Důležité však je do optimalizace zapojit všechny.
Balte levněji - do krabice (2)
Stejně jako u materiálu (viz. můj první článek) tak i u konkrétního typu obalu může platit, že dražší varianta je ve výsledku levnější. Při počítání nákladu na balení je totiž vedle ceny obalu nutné započíst i další nákladové položky, přímé i nepřímé. Jde například o čas potřebný pro zabalení, náklady na energie, skladovací prostory či případné reklamace na dodané zboží, které se cestou poškodilo. Druhá zásada tedy zní:
Balte do správného obalu (krabice)
BIOPLASTY – široký pojem a vizuální ekologie
Bio- a Eko- jsou zaklínadla moderní doby a platí to i v obalovém průmyslu. Mnoho obchodních řetězců začalo před několika lety místo klasických tašek nabízet jejich ekologičtější variantu – rozložitelní, bio, recyklované, degradabilní a další tašky. „Biotaška“ je dnes „povinná“ v každém super/hyper řetězci. Bohužel, jak to bývá, dobré myšlenky se razantněji chopili „tvrdí“ obchodníci, marketingoví a PR šéfové, kteří o problematice bioplastů a zacházení s nimi neměli příliš ponětí. Anebo možná záměrně celou věc zjednodušovali, jen aby v očích veřejnosti a zákazníků vypadali jako dostatečně „zelení“. Pro takové chování již existuje termín greenwashing, tedy záměrná dezinformace za účelem prezentovat se jako environmentálně zodpovědná společnost. Jak to tedy s bioplasty je ve skutečnosti?
Víte co chcete? Aneb jak zadat e-aukci.
„Máte vycházkové hole? Asi takhle dlouhé…“ Znalci Járy Cimrmana si jistě vzpomenou na úskalí telefonování z telefonních budek. Tato úsměvná scénka mi připomíná častý nedostatek při zadávání e-aukcí. Zákazník vyhlásí e-aukci na obaly a obalové materiály s takovým zadáním, ze kterého není vůbec jasné, co vlastně potřebuje. Vynechání klíčových parametrů jednotlivých obalů (ať záměrné nebo z neznalosti) velmi zvyšuje riziko, že e-aukce nenaplní svůj účel a bude odsouzena k nezdaru. Zadavatel si často myslí, že krabice je prostě krabice a lepicí pásky jsou přeci všechny stejné. Ale není to pravda. Přitom správné zadání je jedním z klíčových předpokladů pro úspěšnou realizaci e-aukce se všemi očekávanými benefity – úspora času, úspora nákladů, větší transparentnost apod.